Flex Scrunch
10% EXTRA RABATT MED KOD: EXTRAUpptäck våran unika Alera Invisible Scrunch™

Allmänna villkor

1. ALLMÄNT

1.1 Vi sparar följande persondata om våra kunder: Förnamn, Efternamn, Företag/organisation, E-post, Person-/org.nr, Momsnummer, Adress, Postnummer, Ort, Land, Telefonnummer. Vi sparar även följande data angående alla beställningar: ip-adress, E-post, , Person-/orgnr, Momsnummer, Adress, Företag, Förnamn, Efternamn, Adress, Postnummer, Ort, Telefonnummer. Som kund kan du när som helst begära utdrag, ändring eller radering av dessa uppgifter.

1.2 
För att kunna beställa på Sajten måste Du ha fyllt 18 år. Alera accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp till personer under 18 år. Alera förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra din beställning (exempelvis om Du uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar).

1.3 
Alera reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på Sajten, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer eller valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Alera har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. Om felaktigt pris har angetts för en vara som du har beställt så kommer Alera naturligtvis att meddela dig om detta och invänta ditt godkännande av det korrigerade priset innan Alera fortsätter med beställningen. All bildinformation på Sajten ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge det antal varor Du erhåller eller varans exakta utseende, funktioner eller ursprung. Alera ansvarar inte för information på Sajten som kommer från en tredje part.

1.4 Sajten, samt allt innehåll på denna, ägs av Alera eller dess licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om varor, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från Alera.

2. AVTAL OCH BESTÄLLNING

2
.1 För att kunna göra ett köp via Sajten måste Du acceptera Villkoren. Genom att acceptera Villkoren förbinder Du dig att följa Villkoren i sin helhet, samt godkänner att Du tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter och cookies enligt Alera:s Integritetspolicy.

2.2 Ett avtal om köp ingås först när Alera bekräftat din beställning och Du mottagit orderbekräftelse från Alera per e-post. Alera uppmanar dig att spara denna orderbekräftelse för eventuella kontakter med vår kundtjänst. Du kan återkalla din beställning fram till dess att den bekräftats av Alera. Om beställningen återkallas så kommer Alera att återbetala alla eventuella betalningar som Du eller dina betal- eller kreditkortsföretag har gjort avseende beställningen.

2.3 Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

  • Betala inom 30 dagar: Betalningstid är 30 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 30 dagar finner du här.
  • Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.
  • Betala Direkt: Automatisk dragning från ditt bankkonto: baseras på autogiro och ditt konto debiteras ca två bankdagar efter köpet genomförts eller att varan skickats. Villkoren för användande av autogiro finner du här.
  • Banköverföring: Ditt konto debiteras omedelbart efter att beställningen har lagts.

Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst.

Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.

3. KAMPANJER OCH ERBJUDANDEN

Alera kan från tid till annan erbjuda kampanjer på Sajten som kan ha förmånligare villkor än vad som framgår av dessa Villkor, t.ex. rörande betalning eller förlängd ångerrätt. Dessa förmånligare villkor gäller så länge kampanjen är aktiv och för de specifika varor som anges av Alera i samband med kampanjen. Alera förbehåller sig rätten att när som helst återkalla sådana kampanjer. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj gäller dessa Villkor utan ändringar. Erbjudanden på specifika varor på Sajten gäller under en begränsad tid och så länge lagret räcker.

4. LEVERANS OCH TRANSPORT

4.1 Varor som finns i lager levereras normalt inom den tid som det leveranssätt du valt anger, från det att beställningen lagts. Notera dock att leveranstiden kan förlängas något under perioder av hög belastning, framförallt under Black Friday och efterföljande, övrig Julhandel under December månad.

4.2Leveranskostnad räknas ut i kassan beroende på dem leveranssätt som är tillgängliga för just dig. Du har dock alltid ett leveransalternativ som kostar 39kr för beställningar vars totala värde understiger 1000kr. Överstiger beställningsvärdet 1000kr finns det alltid ett leveransalternativ som är gratis.

4.3 Alla paket som levereras till ombud hämtas ut av beställaren personligen med giltig legitimation och löpnummer, har du inte någon giltig legitimation kan du ej hämta ut paketet och detta går då per automatik i retur till oss efter 7 dagar. Du får alltid en avisering som visar var och när paket ska hämtas. Avisering sker, om du lämnat ditt mobilnummer, via SMS. Annars enbart via brev. Om Du inte hämtar ut paketet har Alera rätt att debitera dig en avgift på 149 kr.

5. ÅNGERRÄTT

5.1 
Vid köp av varor på Sajten gäller alltid 14 dagars ångerrätt samt bytesrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att Du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela Alera detta inom 14 dagar från det att du tagit emot din beställning (ångerfristen). Om en order ej returneras utanför denna tid kommer returen anses vara felaktig och paketet skickas ut till dig som Kund igen samt att du debiteras för de fraktkostnader som tillkommer.

5.2 
Ångerrätten/Bytesrätten gäller inte för följande typer av varor:
(a)
 varor med bruten förpackning som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis underkläder, badkläder och liknande produkter)
(b) Tänk på att alla plagg som returneras ska säljas vidare igen och hanteras av våra duktiga tjejer och killar på returavdelningen. Vi har tyvärr märkt av att plagg som returneras oroväckande ofta är i väldigt dåligt skick vilket kräver oerhört mycket arbete av oss för att försöka rätta till.

Det är superviktigt att plaggen du returnerar är lika rena och fina som när du fick dem. När du t ex får hem ett par tights eller en top från oss som inte riktigt passar och du väljer att returnera den till oss, se då till att plagget inte på något sätt blivit smutsigt eller doftar av någon parfym eller så när du prövat dem. Viktigt är också att du sedan försiktigt viker ihop plagget och helst lägger det i samma påse som det kom i. Rulla inte bara ihop plagget till en boll och tryck ner det i påsen, alla dessa saker kommer resultera i extra hanteringsavgifter för Dig som kund.

Vi har därför implementerat ett system som innebär följande - Om man som Kund returnerar ett plagg som på något sätt inte uppfyller kravet för vad som anses vara acceptabelt skick, t ex att det returnerade plagget har fläckar, hundhår/katthår, svett/parfymdoft, saknar lappar eller liknande så kommer en avgift mellan 49:- till 249:- tas ut beroende på hur mycket arbete som krävs för att återställa plagget till originalskick, eller om det i värsta fall måste kasseras.

5.3
 I samband med en beställning av vara för vilken ångerrätten inte gäller får Du tydlig information om detta på motsvarande produktsida.

5.4 Mer information om lagstadgad ångerrätt finns på www.Konsumentverket.se.

5.5 Följande gäller för returkostnader:
- En returavgift på 59:- tillkommer vid retur av 1-4 produkter.
- Returneras 5 -9 produkter är returavgiften 79:-.
- Returneras 10-14 produkter är returavgiften 199:-.
- Returneras 15 produkter eller fler är returavgiften 499:-.

5.6 Det tar normalt upp till 14 arbetsdagar från det att du lämnat in din retur innan den slutligen behandlas. Var dock vänlig notera att det under perioder av högre belastning, såsom November, December samt Januari kan ta upp till 30 arbetsdagar för en retur att behandlas från det att den lämnats in hos ombudet.

5.7 Fraktkostnader för hemleverans återbetalas inte i samband med retur.

6. GARANTI OCH REKLAMATION

6.1 
Vissa av Alera:s varor kan omfattas av garanti. Information om eventuell garantitid och särskilda garantivillkor för respektive vara finns på Sajten eller i dessa Villkor. Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering, lagning eller annan konfigurering av varan. Din orderbekräftelse gäller som garantibevis.

6.2 
Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Kund som önskar göra gällande fel i beställd vara ska kontakta Alera så snart som möjligt efter att felet upptäckts via de kontaktuppgifter som anges på Sajten. Reklamationer som görs inom två månader från det att Du upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Du har 3 års reklamationsrätt på varor inköpta på Sajten. Vid godkänd reklamation måste varan/varorna i fråga returneras till Alera inom 30 dagar från det att godkännandet gjorts.

6.3 Alera ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig. Reklamation av transportskador ska göras inom skälig tid. När du hämtar ut ditt paket är det därför viktigt att kontrollera att detta inte är transportskadat. Alera rekommenderar att du anmäler en eventuell transportskada direkt på plats hos utlämningsombudet och därefter kontaktar Alera’s kundtjänst. Tänk på att behålla allt emballage och produktens förpackning vid en transportskada. Skulle du inte märka en skada på paketet för än du kommer hem rekommenderar vi starkt att du innan du öppnar paketet fotar skadan/skadorna på paketet och direkt kontakta Alera’s kundtjänst.

6.4 Om du vid leverans upptäcker felaktigheter i din beställning måste detta omedelbart meddelas till vår kundtjänst. Skulle t ex, mot förmodan, en eller flera varor från din beställning saknas utan att varan/varorna angivits som slut i lager på följesedeln som medföljer i ditt paket så måste detta direkt anmälas till oss samma dag som du upptäcker felaktigheten.

7. FORCE MAJEURE

Alera ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som Alera inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om någon sådan situation skulle uppstå informerar Alera dig dels i början och dels i slutet av tiden för den aktuella situationen. Har omständigheten varat längre än två månader har både Du och Alera rätt att häva köpet med omedelbar verkan.

8. ÄNDRINGAR AV VILLKOREN

Alera förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa Villkor när som helst i tiden. Alla ändringar av dessa Villkor kommer att publiceras på Sajten. Ändringar gäller från det att Du har accepterat Villkoren (i samband med ett nytt köp eller vid besök på Sajten), alternativt 30 dagar efter att Alera har informerat dig om ändringarna. Alera rekommenderar dock att Du håller dig uppdaterad på Sajten regelbundet för att bli varse om eventuella ändringar av Villkoren.

9. TILLÄMPLIG LAG OCH TVIST

9.1 
Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med Alera:s kundtjänst.

9.2
 Om tvist ej kan lösas i samförstånd med Alera:s kundtjänst, kan du som kund vända dig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) som du hittar mer information om på www.arn.se. Du kan även lämna klagomål direkt online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, som du hittar via följande länk http://ec.europa.eu/consumers/odr. Lämnar du in ett klagomål via denna plattform, vidarebefordras ditt ärende automatiskt till rätt nationellt ansvarigt tvistlösningsorgan. Detta tvistlösningsorgan tar sedan kontakt med oss och försöker lösa tvisten utan att blanda in domstol. 

Vid eventuell tvist följer Alera beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.